Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) představuje vzájemně propojený celek výchovné oblasti školy (výchovné a kariérové poradenství) a preventivní oblasti školy (primární prevence). Jeho hlavním cílem je poskytování poradenských služeb ve škole. Výchovný (poradenský) a preventivní tým je složený z ředitele školy, zástupců ředitele, výchovného poradce, školního metodika prevence, třídních učitelů a učitelek, asistentů pedagoga, školního asistenta. Další poradenské služby pak v rámci ŠPP zajišťuje školní psycholog.
Veškeré standardní poradenské služby jsou poskytovány zdarma pro všechny žáky školy a jejich zákonné zástupce (vychází z vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů). Některé poradenské služby mohou využít i pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci školy.
Kariérový poradce
Ing. Božena Jindřichová
Kontakt:
mail: jindrichova@zsohrada.cz
telefon: 605 219 025
Konzultační hodiny dle individuální domluvy
Výchovný poradce
Mgr. Světlana Sívková
Kontakt:
mail: sivkova@zsohrada.cz
telefon: 604 150 981
Konzultační hodiny dle objednávky:
pondělí 13,30 – 15,30 hodin
Školní metodik prevence
Mgr. Silvie Konečná
Kontakt:
mail: konecna@zsohrada.cz
telefon: 605 234 430
Konzultační hodiny:
dle individuální domluvy
Školní psycholog
Mgr. Lucie Musilová
Kontakt:
mail: musilova@zsohrada.cz
telefon: 605 371 174
Konzultační hodiny dle individuální domluvy, objednávat telefonicky lze v úterý 11,50 -12,35 a ve středu 7,45 -8,00.
Základní principy a zásady práce ve škole:
- poradenství a primární prevence jsou součástí každodenního života v naší škole,
- dobré klima ve škole, důvěra a pocit bezpečí jsou základními kameny prevence
a realizují se s plnou podporou vedení školy a s podporou celého pedagogického sboru, - klíčovými osobami a nositeli poradenského a preventivního působení na naší škole jsou ředitel školy, zástupci ředitele, výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, třídní učitelé a třídní učitelky, asistenti pedagoga,
- spolupracujícími subjekty jsou školská poradenská zařízení a nestátní neziskové organizace v širokém okolí školy,
- školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra) poskytují metodickou podporu naší škole, zejména školnímu metodikovi prevence a výchovnému a kariérovému poradci, a intervenci v podobě jak individuální práce se žáky a rodiči, tak prostřednictvím programů pro celé třídy,
- neziskové organizace nabízejí ucelené programy specifické prevence – zejména závislostí, sekt a sektářství a aktuálních problémů různých věkových skupin žáků, tyto programy naše škola pravidelně využívá,
- při výběru nabízených programů členové výchovného a preventivního týmu školy pečlivě zjišťují reference jak o programu, tak i o organizaci,
- při realizaci programů vycházíme ze zásady, že efektivní působení je takové, které je kontinuální, promyšlené s jasně definovaným cílem; neefektivní, a tedy zbytečné jsou jednorázové aktivity typu přednášky pro velkou skupinu posluchačů bez možnosti diskuse
(s výjimkou seznámení rodičů s programem školy), - všichni pedagogové v naší škole si plně uvědomují, že sebepromyšlenější program prevence nezabrání rizikovému vývoji některých žáků. Potom není v kompetenci školy problém vyřešit, ale delegovat péči o takového jedince jinam – obvykle pedagogicko-psychologickým poradnám nebo dalším zařízením, které posoudí další možnosti péče o takového jedince a škole doporučí konkrétní postup.
„Nedají se zvládat velké problémy, ale těm malým se dá předcházet!“